sâmbătă, 9 mai 2009

Zi de sarbatoare


9 Mai – Ziua Europei, ziua de nastere a Despinei (o sa spun povestea ei intr-o zi), Ziua Independentei fata de Imperiul Otoman, Ziua Victoriei impotriva Germaniei naziste, ziua comunei Curcani, satul copilariei mele… Asta da sarbatoare! Am revazut, intr-o fractiune de secunda, o zi de 9 mai din copilaria mea si ma vad in costum de pionier, de garda la troita ridicata in memoria eroilor satului cazuti in cele doua razboaie mondiale, cantand in cor “Presarati pe-alor morminte//Ale laurilor foi”… Retraiesc emotia pe care mi-o dadea solemnitatea acestor manifestari, felul in care ma simteam cand mergeam de mana cu Bunicul catre scoala, unde era invitat de onoare la serbare, alaturi de alti bunici ai altor copii, in calitatea lui de veteran de razboi… Imi amintesc cu drag fetele baietilor cu capetele acoperite de cusme cu pana de curcan si vestoane kaki, o uniforma militara improvizata asa cum a fost a intemeietorilor satului, camarazi de-ai lui Penes Curcanul care n-au mai facut drumul “de costisa ce duce la Vaslui”, ramanand aici, langa Dunare, sa ridice case, sa faca copii si sa ia viata de la capat, caci Regele Carol I a desfiintat doua mosii personale pentru a-i improprietari pe acesti tarani care au alungat turcii definitiv din istoria Romaniei si au permis intoarcerea ei cu fata catre Occident, caci atunci “lumina” venea de la Apus …
N-am ajuns in satul meu azi, dar am baut un pahar cu vin in cinstea intemeietorilor, dupa ce am varsat trei stropi in pamant, de sufletul lor, asa cum am vazut la Bunicul…

Niciun comentariu: